Friday, January 8, 2010

berkompromi dgn pnyakit...


meh borak2 psl sakit. boring ke? ala... jgn la... sbb bila sembang pasal sakit pening ni sebenarnya boleh meningkatkn keprihatinan kita utk mjaga ksihatan diri. khas kpd kengkawan adult learners, nama pun adult kan, maksudnya dah berumur la sikit, kn?. tmbahan lagi kalu dh brumur 40an ke atas. umur tu dh mula brisiko bsr menghadapi pnyakit2 kronik spt diabetes, high blood pressure & heart attack. kdg2 blum umur 40an pun dh mcm2 pnyakit & ujian yg ALLAH berikan. saya bukan la nk bmaksud nk mnunjuk pandai ttg pkara d luar bidang tetapi anggap la skadar bkongsi pngalamn. stiap ujian ada hikmah2-Nya & Dia xpnh zalim kpd kita. saya sendiri adalah seorang diabetic & smua pandangan yg akan dberikn adalah mlalui pgalamn pribadi & pembacaan smata2.

saya tgerak hati nk tulis ni sbb 'org2 kita' ni kalu sakit, slalu sgt berikhtiar & brubat bcampur aduk dgn mcm2 petua & kpercayaan tertntu yg btentangan dgn prinsip yg saya pcaya. siapa yg btul, kengkawan yg tentukn... terpulang nk trime atau nk abaikn.

byk org kata pnyakit ni dtg mcm ribut, pegi mcm semut? btul ke? saya pcaya bila doc kata, pnyakit dtg mcm semut, nk pegi pun mcm semut. kita sakit kerana apa yg kita mkn & amalkn shingga akhirnya timbul la akibatnya. cthnya, kalu kita makan ikut slera, dtg la masalah obesity dan yg bkaitan. kita mmg xdpt tolak takdir tetapi stiap ssuatu ada sbb musababnyer, kn?

apa langkah2 yg saya ambil apabila mngetahui saya seorang diabetic?

1. bertenang. mksudnya jgn panik. amik masa utk memahami situasi, merancang tindakan & mngambil langkah2 sterusnya.

2. terima hakikat. maksudnya, akui kita sakit & akan bjuang slagi diizinkan. Dia yg mberikn, Dia yg mnyembuhkn. terima hakikat juga bahawa anda sndiri mmg ada mlakukn byk pkara yg mnjadi punca dtimpa pnyakit tsebut. cthnya saya, saya mmg akui saya cuai mjaga pmakanan, mengabaikn ksihatan, tidak mngawal wktu tidur (insomnia) dan byk lagi pkara yg mjadi punca pnyakit diabetis. jgn paksa fizikal & biology kita. biarkan sahaja ianya mngikut fitrah! muda tua, hidup mati, sihat sakit. be realistic!

3. kenali penyakit. maksudnya dptkn mklumat mngenai pnyakit sbanyak mungkin mlalui pakar2 atau media. termasuk btanya kpd mereka yg sedang/ telah/ pernah menghidapi pnyakit2 bkenaan. (pada peringkat ini la kengkawan biasanya akan bjumpa dgn mcm2 petua & sgala mcm ubat yg dcadangkn) jika keadaan ini blaku, cuba bfikir scara saintifik. bukan nk suruh tolak smue tpi logik la.. mana ada ubat tua balik muda? jgn mmbazir masa, menganyam mimpi & wang kengkawan.

4. kenalpasti pluang. mksudnya sama ada pnyakit tsebut akan sembuh atau skadar dpt dkawal. patuhi btul2 nasihat doktor untuk mngawal pnyakit kengkawan trutama menu makanan & pngambilan ubat-ubatan.

5. think positive. mksudnya cari sgala kbaikan yg kengkawan boleh perolehi dari pristiwa ini spt kengkawan bpluang mngelakkn strok sbb dpt mngawal pnyakit mngikut panduan doktor, pluang utk mngubah budaya hidup, bpluang mndapat tanda2 kiamat kecil (mati). cuba bygkn org yg xtau dia ada pnyakit jantung, xtrasa dirinya tua, xmngubah cara hidupnya tetiba mati strok smasa mnari kat dangdut, nauzubilllah...

6. tukarkan yg negative kpd scara positive, mksudnya cuba kenali mereka yg lebih kronik pnyakitnya tetapi sgt positive, tabah, mnikmati khidupn bsama kluarga & tidak mnyisihkn diri.

7. jauhi stress. mksudnya jgn fikir bkn2 mlayan prasaan. mngikut pmbacaan saya, hampir ksemua jnis pnyakit ada kaitannya dengan stress. dah la sakit, stress pulak lagi, perghh....!

8. enjoy masa2 emas anda bsama kluarga & teman2 terapat. mksudnya jgn hukum mereka smata2 mereka tidak sakit sperti anda & cuba la bdikari.

9. bersenam. mksudnya cuba la bersenam mngikut skadar yg tmampu tetapi scara consistent. kalu stakat larat bjalan, bjalan shj la. amalkan cara hidup yg sihat.

8. berdoa & rapatkn diri dgn yang maha esa. mksudnya... lagi mau criter ka? patutnya nii la yg paling atas.


itu saja la. tpulang kepada pandangan masing2. scara peribadi & scara jujurnya diabetes yg saya hadapi lebih BANYAK mnambahkn kbaikan kpd saya bbanding kburukan. saya rasa 'lebih sihat' dari sbelumnya & saya prihatin ttg ksihatan kami kluarga. daa...!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home