Tuesday, February 23, 2010

fakta kesihatan: produk & makanan yg mengakibatkan kanser


saya mendapat emel ini dari sahabat saya ustaz rusli bin hassan. (terima kasih ustaz rusli)

mungkin sesetengah daripada pembaca telahpun menerima emel atau mendapat maklumat ini. walau bagaimanapun, saya paste kan kembali emel beliau sebagai renungan kita bersama. sejauh mana kebenarannya, biar lah pakar kesihatan yang menentukan tetapi sebagai pengguna, tidak salah jika kita berhati2. TQ

produk pengguna dan makanan yang signifikan mendatangkan kanser.

1. jika anda makan satay....jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan
satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! apa bendanya karsinogen tu?
(ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah).
timun pula adalah anti-karsinogen.

2. jangan makan udang selepas mengambil pil vitamin c !!. yang mana anda
akan mati keracunan arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. cuba yang ni.....bagi penggemar makanan ni "bah kut teh" (babi).
banyak orang cina suka makan yang ni, lihatlah sebelum terlambat. cuba tuangkan coke (minuman bersoda) atas kepingan daging babi tu dan tunggu sekejap, anda boleh tengok ulat berenyut-renyut keluar dari sana.fakta diperolehi dari "health corporation of singapore".

4. barah -akibat penggunaan bahan dalam shampoo.balik rumah dan pergi
periksa. tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam
shampoo anda mengandungi sodium laureth sulfate atau ringkasnya sls. bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; xxx dan lain-lain lagi. shampoo xxx herbal essence adalah satu-satunya yang mengandungi sodium laureth
sulfate secara tunggal.

meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari
mereka ialah, "ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh
melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak".dalam pada itu, pasta xxx & dee dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.

5. kepada penggemar makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb), pastikan berhenti makan dulu sekurang- kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya.maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor.keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. telah dinyatakan terdahulu melalui seorang aktor dari sbc (sekarang ni dikenali sebagai tcs).

beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk
untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. barahnya disebabkan wax dalam mee segera.doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. seorang lagi mangsa yang serupa ialah pramugara dari sia yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai "makan untuk mendapat barah" kalau istilah james bond ==>licence to kill!

6. bawang goreng segera, seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.

3 Comments:

At February 23, 2010 at 4:58 PM , Blogger mohdandmeriam said...

salam pie. terima kasih banyak2 sharing this info dengan kami semua. terkejut mak cik baca tentang bawang goreng tu. yalah pie kalau buat sendiri dia akan melekat dan lembek. mak cik akan buang yg ada dalam peti sejut tu.betullah pie kita mati kerana ajal dah tiba dan makanan yg kita makan sekarang banyak yg menyebabkan penyakit...tq again.

 
At February 23, 2010 at 7:12 PM , Blogger piewahid said...

wslm makcik.
terima kasih kembali. tapi apa2 hal pun saya tak berani kata bahawa ksemua maklumat tersbut adalah tepat. maklumat yg dsampaikan begitu lah. hakikat, wallahu a'lam... kalau mampu elak, elok lah kita sama2 elakkan sbagai langkah berhati2

 
At February 24, 2010 at 4:03 PM , Blogger makcik.shima said...

makcik pernah tbaca di China, kuey teow boleh dibuat drpd chopstick!!! isn't life fabulous??? sekian.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home