Wednesday, February 10, 2010

bila dia start buang sampah...

tengok, bila dia start buang sampah...

meh bcriter pasal sampah. bab ni smua org bpengalaman. kalau perlukan pakar, en. relevan (sila klik sini) lebih faham sbb beliau yang sntiasa berdepan dgn macam2 karenah org buang sampah ni. kali ni saya nak criter pasal org buang sampah kat depan rumah org di kawasan perumahan.

kat depan ofis kami di tmn jaya 3 ni ada satu kawasan lapang. kawasan ni merupakan kwsn perumahan baru. mula2 dulu masih belum ada org kutip sampah, jadi faham2 aje lah kalu org longgok sampah kat depan tu dan bakar. lama2 saya tengok dah jadi habit. walau pun dah ada org kutip sampah, masih ada yang nak buang kat situ jugak.

dalam hati saya kata, ini xleh jadi ni, sebelum melarat, baik saya bertindak. walaupun kami tinggal di rumah kampung, ( tak tinggal kat situ) tapi xlarat juga kalau org longgokkn sampah depan mata kita stiap hari...

bosan punya pasal, suatu hari tu senyap2 saya kutip sampah2 yg dbuang tu, (sikit aje lah...) saya campak pulak kat tepi jalan dpn umah dia org. mesti la senyap2, kalu dia org nampak & sengkeh kepala saya kang, naya la saya. nak lawan balik, xlarat! sebenarnya bkn saya marahpun, saya cuma nak tau, apa respon dia org kalau org lain buat bgitu pulak kat depan rumah dia org. alhamdulillah slepas tu, x ada lagi yg buang sampah sesuka hati.

begini lah, meh bersikap emphathy dan berimaginasi tentang beberapa situasi:

1. apa perasaan en relevan & staf kalau org komplen kat dia yang sampah tak dkutip dgn betul. kdg2 siap kuar paper sedangkan orang buang x ikut peraturan.
2. apa perasaan sendiri kalau org buang sampah kat depan umah kita? smakin hari kita tengok smakin byk smpah yg berlonggok. lalat, bau, pencemaran alam….
3. bagaimana mahu menjalinkan hubungan mesra dikejiranan kita sedangkan kita gagal dlm standard moral yg paling basic.

mengikut pengalaman & pemerhatian saya, kalau tinggal di kawasan taman perumahan ni, jgn sesekali membiarkan org buang sampah kat depan rumah kita. sekali dia org longgok, maka akan beranak cucu la sampah2 tu. yang lain pun turut longgok sama. automatically jadi tempat pelupusan sampah mini lah jawabnya. lambat aje bertindak, payah nak selesai.

bila lah yg peel cenggitu nak ada sivik? dah ada org kutip sampah, dah bayar cukai pintu, kenapa masih x reti2 buang sampah dtempat yang betul. agak2, kena masuk skolah rendah smula ni…
satu lagi spesis, suka membakar sampah. yg ni mngikut teori behaviorismenya berasal dari kampung. bila duk taman tu, terbawak2 peel lama. petang2 longgok smpah, pastu bakar sesuka hati sampai penuh asap rumah jiran. saya pun asal kampung juga, bahkan dari ulu pahang tapi x pulak buat bgitu.. nak buat tu, agak2 la...

JGN MARAH EK… :)

2 Comments:

At February 11, 2010 at 1:13 AM , Blogger makcik.shima said...

makcik setuju sgt. inilah salah satu masalah yg x pernah selesai. civic-minded yg absent di kalangan our typical citizens. one thing for sure yg makcik observe, di kawasan taman lah yak... lori sampah tu x nok pulok kutip sampah yg org longgok² dpn rumah org tuh. or... mmg bkn tanggungjawab demeh ker utk kutip? juz... my 2 cents opinion.

 
At February 11, 2010 at 1:33 AM , Blogger SOHO Consultation said...

makcik shima wey... apahal pulok la org kgijer ngutip sampoh tu kena ngutip sampoh yg org buang mrate2...

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home